• A-Fys

FTP-TEST


Hvad er en FTP-test og hvorfor er det en god ide af udføre den jævnligt?

Kalenderen siger efterår og vi skal så småt til at trække os mere indenfor.

Skal du i gang med Indoor bike igen efter en lang pause eller måske vil du i gang med Indoor bike for første gang ? Så er det rigtigt godt at få styr på dine Watt-zoner, da vores timer køres ud fra systemet Intelligent Cycling, der skaber fokus på watt som intensitets-målestok. Dette gøres allerbedst ved at udføre en såkaldt FTP-test.


I uge 37 kan du komme og deltage i FTP-tests i bikesalen, hvor bikeinstruktørerne vil guide dig igennem en FTP-test af ca. 30-45 minutters varighed. Alle kan tilmelde sig…… Dvs. både dig som er medlem og dig som endnu ikke er medlem. Se i holdplanen hvornår FTP-testtimerne ligger og meld dig på. Er du endnu ikke medlem i A-fys, skal du blot kontakte receptionen for at blive skrevet på til én af timerne.



FTP står for ’Functional Threshold Power’ og er simpelt beskrevet det stadie, hvor man kan køre i 1 time uden at miste ydeevne. Vil du have det mest optimale ud af din Indoor-bike træning bør du derfor vide hvad din FTP er, for den er basen for hele din træning, da den definerer dine watt-zoner. Og da FTP’en - modsat puls - hele tiden flytter sig når der sker positive/negative ændringer i ens form, så kræver det løbende en test.

Der er forskellige måder at lave FTP-test på. Du kan vælge at køre dig i ”hegnet” med en times cykling i maximalt arbejde eller de kortere tests, hvor der kun arbejdes i max i 5 eller 20 minutter (efter en grundig opvarmning). Derudover er der også forskellige ”trappe-tests”, hvor man gradvist øger belastning til man ikke længere kan holde en bestemt zone.



30 visninger

Seneste blogindlæg

Se alle